Bagaimana Nak Buat Storytelling Yang Hebat?

Maaf, sebenarnya tak ada rahsia apa pun untuk letakkan KPI storytelling kita jadi hebat. Sebabnya, asal storytelling kita tu memberi kesan kepada pembaca, maka itu dah cukup baik.

Cuma… Ada la beberapa teknik / skill / teori yang boleh kita pelajari agar storytelling kita jadi lebih baik.

Ianya kembali kepada;

==========
“Adakah cerita aku ni sampai ke hati pembaca?”
==========

Paling penting untuk asah storytelling ni,

Kena latih diri.

Sehari minimum update status

sekali pun jadi la,

Update status dalam bentuk storytelling

 

Dan setiap storytelling,

Letaklah gambar.

Gambar yang tak ada kaitan dengan cerita yang korang goreng pun tak apa.

 

Pastikan dalam storytelling kita,

Kita pegang pada satu watak utama tu je.

Jangan sampai pertengahan plot, tetiba ki5 tukar watak sampingan jadi watak utama.

 

Lihat iklan tv,

Produk Koko Crunch buat storytelling dalam iklan mereka.

Cerita yang tak masuk akal pun tak apa.

Storytelling ni bukan terikat dengan hanya CERITA YANG BENAR DAN SOHIH SAJA

 

Nak cerita panjang,

Kan jadi ebook baru pulak 😅

Artikel ini disumbangkan oleh

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *